
  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXX Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

 

BROADCASTING UNDERSTANDING OF TRT IN THE COMPETITIVE ENVIRONMENT OF 

2000s1 

 
 

Filiz ERDEMİR GÖZE 

Doç. Dr., Gazi Üniversitesi, İletişim Fakültesi,  ferdemir@gazi.edu.tr 
 
 

Received: 29.04.2017 Accepted: 21.08.2017 

 
 

ABSTRACT 

Since its establishment, TRT has tried to broadcast according to both principal philosophy of 

public service broadcasting and the mission laws have given to it. For this reason, TRT educated 

the society it addressed and while informing them, it strived to entertain them. However, it has 

always been argued to what extent TRT has been successful in this broadcasting mentality. TRT's 

elitist broadcasting mentality and protocol news reporting have been at the heart of these 

debates. When broadcasting setting changed suddenly as a result of the emergence of private 

broadcasting at the beginning of 1990s, criticisms about TRT's programmes increased. 

Commercial televisions, which embraced a complete opposite broadcasting mentality of TRT's 

and used entertainment as the core of every kind of programme, succeeded to attract the 

viewers. Hence, against the elitist broadcasting mentality of TRT, its competitors' popular 

programmes attracted viewers. In 2000s, when the competition between commercial televisions 

and TRT increased gradually, TRT faced a dilemma and resorted to changing its broadcasting 

mentality. Therefore, during the debates on that TRT's programmes have been monotonous and 

its news have been biased, the institution, which put public service broadcasting aside, had to 

compete with commercial televisions. In the light of what has been stated so far, in this study, it 

is aimed to uncover what kind of broadcasting mentality TRT has since the 2000s until today. 

Based on the assumption that same programmes of TRT have been criticised in all periods, in the 

study, it is aimed to reveal how the competition with commercial televisions affected TRT's 

mentality of broadcasting. In the scope of this aim and assumption, the period since the year 

2000 has been considered. In this process, categories have been formed by selecting news in 

print media that discuss TRT's programmes. TRT's criticised / praised programmes have been 

analyzed under these categories. After the analysis, it is concluded that some of TRT's 

programmes and restrictions and supervision it applied to these programmes, and especially its 

protocol news reporting have been criticised; and it is concluded that its arts and culture 

programmes, and documentaries have been praised.  

Keywords: TRT, competition, broadcasting policy, protocol news reporting. 

 
 
 
 

                                                           
1
 Bu çalışma 6-8 Nisan 2017’de International Congress Of Eurasian Social Sciences’ta Sözlü Bildiri olarak sunulmuştur.  



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXI Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

 
2000’Lİ YILLARIN REKABET ORTAMINDA TRT’NİN YAYINCILIK ANLAYIŞI 

 
 

ÖZ 

TRT, kuruluşundan bu yana hem kamu hizmeti yayıncılığının temel felsefesine hem de yasaların 

kendisine yüklediği misyona uygun olarak yayınlarını yapmaya çalışmıştır. Bu nedenle TRT, hitap 

ettiği toplumu eğitip, onlara haber ve bilgi verirken aynı zamanda eğlendirmeye de uğraşmıştır. 

Ancak TRT’nin bu yayıncılık anlayışında ne derece başarılı olup olmadığı ise hep tartışılmıştır. 

Tartışılan konuların başında TRT’nin seçkinci yayın anlayışı ile protokol haberciliği gelmektedir. 

1990’lı yıllarda ticari televizyonların yayın hayatına başlamaları sonucu yayıncılık ortamı birden 

değişince TRT’nin programlarına yönelik eleştiriler daha da hız kazanmıştır. TRT’nin tam zıttı bir 

yayıncılık anlayışını benimseyen ve her türlü programda eğlenceyi başat olarak kullanan ticari 

televizyonlar, izleyicileri kendilerine çekmeyi başarmışlardır. Dolayısıyla TRT’nin seçkinci yayın 

anlayışına karşı, rakiplerinin popüler programları izleyicileri cezbetmiştir. 2000’li yıllara 

gelindiğinde ise ticari televizyonlarla arasındaki rekabet daha da artınca bir ikilemle karşı karşıya 

kalan TRT, çareyi yayıncılık stratejisini değiştirmekte bulmuştur. Nitekim programlarının tek düze 

olduğu ve haberlerde taraflı davranıldığı tartışmaları altında, kamu yayıncılığı felsefesini bir 

kenara bırakan kurum, ticari rakipleriyle yarışmak durumunda kalmıştır. Bu bilgiler ışığında 

çalışmada, TRT’nin 2000’li yıllardan günümüze kadarki iletişim ortamında nasıl bir yayıncılık 

anlayışına sahip olduğunun açığa çıkarılması amaçlanmaktadır. TRT’nin her dönemde aynı 

programlarının eleştirildiği varsayımından hareketle araştırmada,  ticari televizyonlarla rekabetin 

TRT’nin yayıncılık anlayışına nasıl etki ettiği de ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Bu amaç ve 

varsayım çerçevesinde, 2000 yılından bugüne kadarki süreç ele alınmıştır. Bu süreçte yazılı 

basında TRT’nin programlarını ele alan haberler seçilerek kategoriler oluşturulmuştur. TRT’nin 

eleştirilen/övülen programları bu kategoriler altında toplanarak analiz edilmiştir. İnceleme 

sonrasında TRT’nin özellikle protokol haberciliğinin, birtakım programlarının, bu programlarda 

uyguladığı yasak ve denetimlerinin yazılı basın tarafından sıkça eleştirildiği, kültür-sanat ve 

belgesel yayınlarının ise övüldüğü sonucuna varılmıştır.  

Anahtar Kelimeler: TRT, rekabet, yayıncılık politikası, protokol haberciliği. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

EXTENDED SUMMARY 

Introduction 

With the start of commercial television broadcasting, TRT went into a difficult period in 1990. During this 

period, TRT's ratings went down, and parallel to this, its advertising revenue decreased. Starting 2000s under 

different criticisms, TRT's problems increased gradually every year. The aim of the study is to be able to reveal 

turning points of TRT's competition with commercial televisions during 2000s. In this study, it is also 

emphasised under which titles this competition was mentioned in print media and what the changes in TRT's 

broadcasting mentality were. In this scope, by taking philosophy of public service broadcasting into 

consideration, this study makes criticisms / appraisals to TRT's programs its subject matter.  

Method 

Transformations which TRT has been through in order to keep up with the commercial environment are 

revealed by using data collected from print media. In the study, Hürriyet and Milliyet newspapers were chosen 

and news pieces that were made about TRT's broadcasting throughout 2000s are reviewed. Categories were 

made by choosing news pieces that were suitable for the study's aim and sample news analysis were made 

under these categories.  

Findings  

When the data collected from the new pieces that were about TRT in the newspapers Hürriyet and Milliyet, the 

following were concluded: throughout 2000s, all kinds of programs of TRT had been followed carefully by 

almost every segment of society. During this period, news programs, arabesque, religious broadcastings, 

broadcasting in mother tongue, New Year and Eurovision programs, football matches broadcasts were 

programs that print media was interested in. The only type of programs of TRT which were never criticised, on 

the contrary always praised, were documentaries. Thus, there had been big appraisals for TRT in the news and 

in the articles for broadcasting these kinds of programs which were not broadcasted on commercial televisions. 

However, contrary to documentaries, criticisms towards TRT's other programs are impossible to notice.  

Within this framework, TRT's religious programs, music programs in which arabesque artists took place, and 

programs which were made in mother tongue were criticised. TRT's protocol broadcasting was mentioned a lot 

of times in media because together with commercial televisions, news of TRT came to people's attention. 

Queuing  its news not according to the order of importance but according to protocol was the main criticism 

about this issue.  

In the competition of TRT with commercial televisions it is seen that especially some points were emphasised. 

One thing primarily mentioned in the news was that TRT was far behind its competitors in rating competition 

and losing its viewers every passing year. However, in some of the news pieces it was stressed that TRT was 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXIII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

especially unrivalled in documentary and culture - art programs field. Yet again, it was often brought up that in 

this competition TRT was trying to join in this new communications medium. In addition, TRT was in 

competition with its rivals in 2000s for football match broadcasting and it was supported in this competition. 

Hence, only when football match broadcasting was the topic that TRT's public service broadcasting was 

mentioned.  

There were a lot of news pieces about censorship and control that TRT applied to series, films, cartoon 

characters, artists and songs. In these news, it was mentioned that in spite of the fact that TRT claimed that it 

changed itself, "prohibitive" practices were continuing. Thus, in the news, it was emphasised that the 

"repressive mindset" image of TRT which had been continuing in public opinion since its establishment, was 

still going on even in 2000s.  

Conclusion and Discussion 

When the approach of print media about TRT programs is evaluated in general, it is seen that primarily news 

programs of TRT are criticised. Like in the previous periods, in 2000s TRT is again faced with being "biased" in 

its news programs. Likewise, there are a lot of news in media about that TRT news reports are in direction of 

political power and it takes side with it. Except for TRT news reports, religious programs of TRT are the most 

mentioned programs in print media news. TRT is sometimes praised and mostly criticised because of its 

programs with religious content. In these news pieces, it is mentioned and criticised that the number of 

religious programs of TRT is increasing day by day and in some programs reactionary ideas have been included. 

Another topic brought forward about TRT's broadcasting in 2000s is the appearance of arabesque singers' on 

music programs. As it is well known, for many years, TRT did not include any arabesque singers or songs in its 

music programs on account of the fact that they represent a subculture, and implemented an arabesque 

prohibition. However, the institution, which changed its broadcasting strategy together with commercial 

television broadcasting, started to put famous arabesque singers on screen.  

In this period, it is seen that programs which TRT is considered to be successful at without exception are 

documentaries, culture-art programs, education and health programs. In this timeframe, documentaries that 

TRT broadcasted are all mentioned with praise because these programs which commercial televisions do not 

broadcast can only be watched on TRT channels. Thus, TRT continues to hold a monopoly in this category and 

the channel is appreciated. At the beginning of the new millennium, the first things that TRT is criticised for are 

again prohibitions and controlling. Thus, the prohibitions and controlling of TRT on various programs, people, 

and songs are on the agenda of the media throughout the 2000s. In the news pieces regarding these 

throughout the media, it was emphasized that some prohibitions were made with political motives, and 

despite TRT's claim that it changed, it was stated that TRT's prohibitive practices were continuing.  

In its competition with commercial televisions, TRT's football broadcast was especially emphasized. During the 

2000s, TRT is in competition; and as a public service broadcaster, it received support from print media even if it 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXIV Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

meant financial loss. In the news pieces in general, it was mentioned that TRT was far behind its competitors 

with its rating and that it was losing its viewers year by year. In response to this, the fact that TRT puts costly 

productions on screen and sometimes imitating commercial televisions in order to be ahead of its competitors 

draws notice. Yet again, in this competition, TRT's effort in trying to fit in the new communications medium is 

seen. 

In conclusion, the aforementioned points were discussed in print media, yet neither the problems aroused by 

the fact that TRT was isolated in the commercial domain was mentioned nor any solutions were proposed. As a 

result, in this period, TRT was expected to fill the gap that commercial televisions left, and it was expected to 

broadcast programs that did not have good ratings and hence were not aired.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXV Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

GİRİŞ 

Türkiye iletişim tarihinin dönüm noktalarından biri 1990 yılında yaşanmıştır. Çünkü 1990 yılının Mayıs ayında 

ortada herhangi bir yasa yokken, Türkiye’nin ilk ticari televizyonu yayın hayatına başlamıştır. Pekman (1996: 

1017) yasasız bir ortamda gerçekleşen bu özelleşme hareketini, özellikle siyasi yönden Avrupa’daki bazı 

ülkelerin özelleşme hareketine benzetmekte ve Türkiye’yi “Akdeniz ekolü”nün bir mensubu olarak görmektedir. 

Bu çerçevede yasasız bir ortamda ticari televizyon yayıncılığına geçilmesinin sadece para kazanma amacıyla 

açıklanamayacağı, özdeki amacın Türkiye’yi yeni dünya düzeninin gerektirdiği yeniden yapılanmaya hazırlamak 

olduğu söylenmektedir (Geray, 1997: 36). Buradan hareketle kamu hizmeti yayıncılığı yapan TRT’nin özdeki 

amacı gerçekleştiremeyeceği düşünüldüğünden ticari televizyon devreye sokulmuştur. Bu arada ticari 

televizyonun yayın hayatına başladığı 1990 yılında, gazetelerde TRT hakkında rekor sayılabilecek düzeyde haber 

yapılmıştır (Dedeoğlu, 1991: 86). Çünkü TRT’nin yeni ortamdan nasıl etkileneceği ve buna karşılık neler 

yapabileceği merakla izlenmektedir.   

Medya alanında büyük bir dönüşümün yaşandığı bu süreçte, ortamdan yararlanmak isteyenler nedeniyle ticari 

televizyon kanallarının sayısı artmış, medyada çapraz mülkiyet örnekleri çoğalmış,  holdingler oluşmuş ve 

oldukça sınırlı olan reklam pastasını paylaşma kavgası başlamıştır. Bu rekabetin sonucu olarak “meslek 

ilkelerinin ihlal edilmesi, etik konularda duyarlı davranılmaması, tekelleşme, aşırı rekabet, medya kuruluşlarının 

devlet ve iş çevreleriyle ilişkileri” (Şahin, 2004: 12) vb. konular etrafında dönen çeşitli tartışmalar yaşanmıştır. 

Genel itibariyle Türkiye’de medya alanında yaşanan değişim, dünyadaki egemen eğilimlerle uyumlu olsa da 

aslında Türkiye’nin tarihsel koşullarının özgünlüğü ve ekonomik gelişimini tamamlayamamış olması nedeniyle 

farklılıklar bulunmaktadır. Bu özgün koşullar, Türkiye’de değişim sürecindeki kırılma noktalarının diğer ülkelere 

göre daha sert ve sancılı bir biçimde yaşanmasına yol açmıştır (Kaya, 2009: 233–234). 

Ancak değişim sürecindeki sancılara rağmen kamuoyunun, ticari yayıncılığa başından beri verdiği destek de 

ortadadır. Bu desteğin nedenleri arasında; yıllarca devletin sesini, kültür, ahlâk ve sanat anlayışını halka rağmen 

tek yönlü yansıtan ve siyasi yapısı gereği hükümetlerin temsilciliğini üstlenen statükocu TRT’ye olan bilinçaltı 

tepki, 1990’larda iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin yasalara karşın sınırları aşma kapasitesindeki artış, 

iletişim alanına giren holdinglerin satın alma ve birleşmelerle etki alanlarını genişletme çabaları ve bunun için 

yasaları zorlamaları ve Türk halkı önünde duran dünyadaki örnekler sayılabilir (Tekinalp, 2003: 394). Neticede 

1990’lı yıllarla birlikte oldukça yoksul olan bir medya ortamından, çok sayıda radyo ve televizyonun olduğu bir 

medya ortamına geçilmiştir. Dolayısıyla radyo-televizyon alanından kamu tekelinin kaldırılmasıyla, medya 

sektöründeki sermayenin kompozisyonu ve mülkiyet ilişkileri değişmiş, büyük sermaye ile medyanın füzyonu 

tamamlanmıştır. Bu süreçte devlet-medya ilişkilerinin hem hukuksal çerçevesi hem de bağıntısal konumu 

yeniden ve farklı bir biçimde kurulmuştur (Kaya, 2009: 233). 

1990’lara kadar paternalist bir yayın anlayışını sürdüren ve BBC’nin 1950’li yıllarda yaşadığı pazar baskılarına 

henüz kendini uyarlama deneyimini yaşamayan (Çatalbaş, 2004:82) TRT, ticari televizyon yayıncılığının 

başlaması ve sonrasında yaygınlaşmasıyla birlikte birçok alanda sıkıntılı bir sürece girmiş ve çok sayıda sorunla 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXVI Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

karşı karşıya kalmıştır. Bu süreçte kurum, öncelikle hem siyasiler hem de toplum tarafından desteklenmeyerek 

tek başına bırakılmıştır. Bu arada rakipleri, yasasızlığın yarattığı uygun ortamdan yararlanarak kurumun reklam 

gelirlerine ortak olmuşlar ve TRT ciddi anlamda finansman sorunu yaşamaya başlamıştır. Bunların yanı sıra 

kurum, yıllardır kamu hizmeti yayıncılığı anlayışı çerçevesinde eğitmeye, bilgilendirmeye ve eğlendirmeye 

çalıştığı izleyicisini bu kanallara kaptırmıştır.  

Aslında neo-liberal politikaların Türkiye’de uygulanmasıyla TRT’nin yolu da çizilmişti. Bu yolda TRT’nin tıpkı BBC 

gibi kamu hizmeti yayıncılığı yapması isteniyor ama diğer taraftan reklam pastasından daha çok pay alması, yani 

ticari televizyonlar gibi olması bekleniyordu. Bunun için de TRT’nin daha çok izleyiciye ulaşmasının yolları 

aranıyordu. Kamu hizmeti yayıncılığında amaç; daha çok izleyici, daha çok kâr olamazdı ama TRT’ye bu 

ekonomik düzen içinde böyle bir yol çizilmişti (Cankaya, 2003:336–338). TRT, ticari televizyonların ilk yıllarında 

kendini onlardan farklı bir yerde konumlandırsa da değişen koşullar, kurumun kamu hizmeti yayıncılığının temel 

felsefesinden ödün vermesi zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Güvenli bir finansman kaynağından yoksun olan 

kurumun tek bir çaresi kalmıştır, o da reklam gelirleri için ticari televizyonlarla reyting yarışına girmektir. Çünkü 

hem siyasilerin hem de kamuoyunun yalnız başına bıraktığı kurumun, meşruiyetini devam ettirebilmesi için 

toplumun geneline programlarını ulaştırması gerekmekteydi. Bu nedenle ticari televizyon yayıncılığına geçildiği 

ilk yıllarda TRT, açık açık olmasa da yaptığı birtakım uygulamalarla reyting için yarışacağının sinyallerini 

vermiştir.  

1990’lı yılların ilk başlarında TRT, rekabet adına daha önceki yıllarda programlarında uyguladığı birtakım 

yasakları kaldırmaya başlamıştır. Örneğin ticari televizyonlarla rekabet için yılbaşı programları hazırlanmış, 

güzellik yarışması yayınlanmıştır. Bu yayınların yanı sıra reklam pastasındaki payı iyice düşen kurumun 

izlenebilirlik oranını yükseltmek amacıyla 1991 yılının yaz aylarından itibaren bütçesi milyarları aşan birkaç 

dizinin çekimi için yönetim kurulundan onay çıkartılmıştır. 1992 yılının Ocak ayından itibaren TRT’nin birinci ve 

ikinci kanallarının yayın süresi artırılmıştır. Rakip kanal Star 1’in 24 saat yayın yapmasına karşılık TV 1 sabah saat 

08.00’de açılıp gece 03.00’e kadar sürerken, TV 2 de sabah 10.00’da açılıp 02.00 civarında kapanmaya 

başlamıştır (Serim, 2007: 162-165).  

2000’li yıllara geldiğimizde eleştiri başlıklarından biri olarak karşımıza, TRT’nin ticari televizyonlarla rekabet 

edebilmek için yayıncılık politikasından vermek zorunda kaldığı ödünler çıkmaktadır. Çünkü bu dönemle birlikte 

TRT, benzerleri ticari televizyonlarda yayınlanan dizileri çektirmiş, bu dizileri kendi geniş imkanları varken piyasa 

yönetmenlerine ve yapımcılara büyük paralar karşılığı yaptırmış, kültür ağırlıklı dizilere ise reyting getirmediği 

için fazla önem vermemiştir. Yine bu yıllarda TRT, reyting uğruna futbol maçlarını ve futbol programlarını sıklıkla 

ekranına getirmiştir. Söz konusu dönemde basında TRT hakkında yapılan haberlerin çoğunu, kurumun yayıncılık 

politikası ve yayınladığı çeşitli türdeki programlar oluşturmaktadır. Genel olarak Türk basınının haberleri 

çerçevesinde TRT’nin yayınları değerlendirildiğinde, en başta TRT haber bültenlerinin eleştirildiği görülmektedir. 

Haber bültenlerinin yanı sıra TRT’nin çok sert eleştirildiği çeşitli yayınları ve övüldüğü nadir programları da 

mevcuttur.  



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXVII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

Bu bilgilerden hareketle çalışmada 2000’li yıllarla birlikte TRT’nin ticari televizyonlarla rekabetindeki dönüm 

noktaları ortaya konulmaya çalışılacaktır. Araştırmada ayrıca rekabetin yazılı basında hangi başlıklar altında ele 

alındığı ve TRT’nin programcılık anlayışındaki değişiklikler üzerinde durulacaktır. Bu çerçevede kamu hizmeti 

yayıncılığı felsefesi göz önünde bulundurularak TRT’nin programlarına yönelik olarak yapılan eleştiriler ya da 

övgüler çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Hürriyet ve Milliyet gazeteleri seçilmiş ve 

2000’li yıllar boyunca bu gazetelerde TRT’nin yayıncılığı ile ilgili olarak yapılan haberler taranmıştır. Çalışmanın 

amacına uygun haberler seçilerek çeşitli kategoriler oluşturulmuş ve bu kategoriler altında haber analizleri 

gerçekleştirilmiştir.    

YAZILI BASININ TRT PROGRAMLARINA YAKLAŞIMI  

2000’li yıllarda yazılı basında TRT hakkında çıkan haberlere bakıldığında özellikle birkaç başlık dikkati 

çekmektedir. Bu süreçte TRT’nin haberleri, arabesk, dini, anadilde yayınları, yılbaşı ve Eurovision programları, 

futbol maç yayınları yazılı basının ilgi gösterdiği başlıklardandır. İlk olarak TRT’nin yaptığı protokol haberciliği, 

basında çok sayıda habere konu edilmiştir. Çünkü ticari televizyonlarla birlikte, TRT’nin haberleri daha göze 

batar hale gelmiştir. TRT’nin haberleri önem sırasına göre değil de protokole göre sıralaması bu konudaki 

eleştirilerin başında gelmektedir. Bu nedenle TRT haberleri hep siyasi iktidarla bağlantılı olarak ele alınmış ve 

TRT özellikle muhalefet partilerinin “yanlılık” suçlamalarına maruz kalmıştır. Muhalefetin yanı sıra Türkiye’nin 

diğer siyasi kişilikleri, kendilerine ayrılan haber sürelerinin azlığını gerekçe göstererek TRT’yi eleştirmişlerdir. 

Örneğin “TRT’nin sabah ziyaretçileri” başlığı ile verilen haberde, “…Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in, vergi 

yasasını veto etmesine ilişkin haberin TRT'de kısa yayınlanmasına gösterdiği sert tepki, AKP hükümetiyle de 

arası açık olan TRT Genel Müdürü Yücel Yener'i istifanın eşiğine getirdi…” denilmektedir
2
.  

Bu yönde başka bir haber de “CHP'den TRT'ye mektup” başlığı ile verilmiştir. Haberde,  CHP Genel Başkan 

Yardımcısı Eşref Erdem’in açıklamalarına yer verilmektedir. Buna göre ana muhalefet partisi CHP, 30 günlük 

süre zarfında TRT 2 ana haber bültenlerinde 25 gün yok sayılmış ve AKP'ye 43, CHP'ye 8 dakika yer verilmiştir. 

Haberin devamında “Yanlı ve keyfi yayıncılığın hesabının sorulacağını belirten Erdem, ana muhalefet partisi 

CHP'nin, iktidar partisi AKP'nin beşte biri oranında, TBMM'de yer alan, grubu bulunan, temsil edilen siyasi 

partilerin tamamının ise haber kanalı olarak da adlandırılan TRT-2'nin ana haber bülteninde, iktidar partisinin 

yarısı kadar yer aldığını iddia etti…” denilmektedir
3
. Bu haberde de somutlaştığı üzere, siyasi partiler TRT ana 

haber bültenlerinde kendileri ile ilgili yapılan haberlerin sürelerini hesaplayarak ve bu hesaplanan sürelerle 

kendilerine haber bültenlerinde az yer verildiğini savunarak kamuoyuna, TRT’nin “taraflı” davrandığını 

kanıtlamaya çalışmaktadırlar. Bu çerçevede özellikle muhalefet partileri, TRT haber bültenlerinin siyasi iktidarın 

propaganda aracı olduğu eleştirisini getirmişlerdir. 

Bütün bu eleştirilere rağmen, TRT’nin haber konusunda en güvenilir kanal olduğu da çeşitli zamanlarda 

vurgulanmıştır. Örneğin “Halkın gönlünde yatan TV kanalları” başlığı ile verilen haberde, Ankara Sosyal 

                                                           
2
 Hürriyet, 2 Şubat 2003. 

3
 Hürriyet, 28 Şubat 2007. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXVIII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

Araştırmalar Merkezi’nin Türk toplumunun, genel olarak medya, özel olarak görsel medyayla ilgili kanaat, tutum 

ve davranışlarını konu alan çalışmasının çok çarpıcı sonuçları ortaya çıkardığı ve televizyon kanallarının 

haberlerine güven konusunda ilk sırayı TRT’nin aldığı ifade edilmektedir. Kısacası araştırmanın ortaya koyduğu 

şekliyle, ticari televizyonların güven konusunda TRT’nin gerisinde kaldıkları görülmektedir. Ancak TRT 

haberlerini olumlayan bu birkaç haberin yanı sıra, daha çok eleştiren haberlerin varlığı dikkati çekmektedir.  

İncelenen dönemde TRT’nin en çok haberi yapılan yayınlarından biri de Eurovision Şarkı Yarışmasıdır ve bu 

yarışmanın süreci ayrıntılarıyla birlikte sürekli gazete sayfalarında yer almıştır. Bu haberlerin içeriğine 

bakıldığında TRT, zaman zaman gerçekleştirdiği yayınlardan dolayı övülmüş ama çoğunlukla Eurovision Şarkı 

Yarışması’na göndermek üzere seçtiği sanatçı ve şarkıları yüzünden eleştirilmiştir. Örneğin 2003 yılının Mayıs 

ayında Letonya’da gerçekleştirilen Eurovision Şarkı Yarışması’nda Türkiye birinci olmuş ve dolayısıyla 2004 

yılında bu yarışmaya ev sahipliği yapmıştır. Yarışma süresince ve yarışma gecesi TRT’nin gerçekleştirdiği 

organizasyon, basın tarafından başarılı bulunarak övülmüştür. Haberlerde, özellikle bu yayınla Türkiye’nin 

bulunmaz bir fırsatla tanıtımını gerçekleştirdiği ve TRT’nin elde ettiği reklam geliri üzerinde durulmuştur. 

Örneğin “Eurovision’la prime time Türkiye, 2.2 milyar dolar” başlığı ile verilen haberde “…Bu gece finali 

gerçekleşecek Eurovision Şarkı Yarışması’yla 40 ülke televizyonların ana izlenme saatinde (prime time) Türkiye’yi 

izleyecek. Avrupa TV’lerinde 1 saniyelik reklamın 3 bin 500 dolar olduğu dikkate alınırsa, 3 saatlik yayın Türkiye 

için 2.2 milyar dolarlık reklam anlamına gelecek… Bu da 60 milyon dolarlık Türkiye’nin 2004 yılı tanıtım 

bütçesinin oldukça üstünde seyrediyor…” denilmektedir
4
.
 
“Bravo Türkiye bravo TRT” manşeti atılan başka bir 

haberde ise “…Türkiye ilk kez ev sahipliği yaptığı dev organizasyondan alnının akıyla çıktı. Eurovision yarışmasını 

naklen izleyen 41 ülkeden, Türkiye ve yayıncı TRT’ye tam puan…” ifadelerine yer verilmektedir
5
.  

Türkiye’nin yarışmayı İngilizce bir şarkıyla kazanması ve sonraki yıllarda TRT’nin Eurovision’a göndermek için 

İngilizce şarkıları zaman zaman seçmesi, bu konu ile ilgili tartışmaları gündeme taşımıştır. Nitekim uzun bir süre 

basında seçilen şarkıcıların İngilizce mi yoksa Türkçe bir şarkıyla mı yarışmaya katılacakları tartışılmıştır
6
. 

Basında yer alan haberlere baktığımızda, kamuoyunun yarışmaya Türkçe şarkıyla katılmayı desteklediği 

görülmektedir. İngilizce şarkıyla katılmaya ise başta TDK olmak üzere bazı kurum ve kuruluşlar karşı 

çıkmaktadır. Örneğin “TDK’dan Doğulu’ya Tepki” başlığı ile verilen haberin içeriğinde, TDK Başkanının Türkçe 

şarkı söylemeyi “eski kafalılık” olarak değerlendiren Kenan Doğulu’ya verdiği tepki aktarılmaktadır
7
. İncelenen 

dönem boyunca Eurovision ile ilgili bu ve benzeri örneklere çok sık rastlanılmıştır.   

TRT’nin basına en çok konu olan programları arasında, dini yayınlar da önemli bir yer tutmaktadır. Bu dönemde 

TRT’nin dini yayınları basın tarafından bazen övgüyle karşılanmış ama çoğunlukla eleştirilmiştir. Daha çok 

TRT’nin Ramazan ayında özel, çeşitli ve canlı programlar gerçekleştirmesi basın tarafından övülmekte, Ramazan 

programlarıyla diğer ticari televizyonlara fark attığından bahsedilmekte ve izleyicilerin bu programları 

                                                           
4
 Hürriyet, 15 Mayıs 2004 

5
 Hürriyet, 16 Mayıs 2004.   

6
 “Eurovision şarkısı Türkçe söylenecek”, Milliyet, 18 Aralık 2007.  

7
 Milliyet, 27 Aralık 2006. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXXXIX Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

beğendiklerinin altı çizilmektedir. Ancak olumlu yöndeki haberlerin yanı sıra bu yayınlarla ilgili çok sayıda 

olumsuz haber de göze çarpmaktadır. Örneğin “Başbakan'a 'TRT'de şeriat' sorusu” başlığı ile verilen haberde, 

TRT’de yayınlanan "Düşünce İklimi" adlı programda "şeriat propagandası” yapıldığı gerekçesiyle bir 

milletvekilinin başbakanın yanıtlaması için TBMM Başkanlığı’na verdiği soru önergesi ele alınmıştır
8
. Aynı konu 

hakkında başka bir haber “Şeriat övgüsü yargıda” başlığı ile okuyucuya duyurulmuştur. Haberde, söz konusu 

programda yayın esasları ve ilkelerinin ihlal edildiği iddiasıyla suç duyurusunda bulunulduğu söylenmektedir
9
.   

Bu çerçevede yapılan ve “TRT’de dini yayın patlaması” başlığı ile verilen haberde, “…Şenol Demiröz’ün genel 

müdürlük dönemi olan 12 Ocak 2004’e kadar 2 dini programa yer veren TRT’de, 2 yılda dini yayın sayısının 3 

katına çıkması dikkatleri çekti. Demiröz ve sonrasında genel müdürlüğe vekâleten bakan Ali Güney ile birlikte 6 

dini yayın içerikli program yayına girdi…” denilmektedir. Bu programların isimlerinin sıralandığı haberde ayrıca 

Haber-Sen’in görüşlerine yer verilmektedir. Haber-Sen Genel Sekreteri’ne göre, TRT’de dini içerikli programların 

sunucuları ve konukları için özel bir ücret tarifesi uygulanmaktadır
10

. Yine başka bir haber “Demokratik TRT 

Platformu: İrtica TRT ekranında” başlığını taşımaktadır. Bu haberde irticai görüşlere sahip bir kişinin TRT’nin 

iftar programına katılması eleştirilmektedir
11

.  

TRT merkezli tartışmalarda arabesk sanatçılarının yer aldığı müzik programları da önemli bir yer teşkil 

etmektedir. TRT, yıllarca ekranlarında arabesk yasağı uygulamıştır ve arabesk sanatçılarına ekranlarını 

kapatmıştır. Ancak ticari televizyonların yaygınlaşması sonrasında bu kuralları kaldırmaya başlamıştır. Böylece 

yıllarca TRT ekranından yasaklı olan arabesk sanatçıları, TRT’ye çıkmışlar ve bu da tartışmalara neden olmuştur. 

Örneğin “Arabesk kavgası yine alevlendi” başlıklı haberde, Devlet Bakanı Yılmaz Karakoyunlu’nun, Orhan 

Gencebay'ın konuk edildiği TRT-1'deki "Bir Başka Gece" programı için soruşturma başlattığı yazılmıştır. Haberin 

içeriğinde ‘‘Akşam Sefası’’ adlı programın da bu yasak çerçevesinde yayından kaldırıldığı ifade edilmektedir
12

. Bu 

tartışma uzun bir süre basının gündemindeki yerini korumuştur. 

TRT ekranlarına arabesk sanatçılarının çıkmasıyla başlayan tartışma sürecinde dikkati çeken ve “Arabesk 

kargaşası” başlığı ile verilen bir haberde “…Orhan Gencebay'ın TRT'de yayınlanan ‘‘Bir Başka Gece’’ adlı müzik 

eğlence programına çıkmasından sonra, program hakkında tahkikat açtıran TRT'den Sorumlu Devlet Bakanı 

Yılmaz Karakoyunlu'nun bu sert tutumu, ‘‘Bir Başka Gece’’ ekibini de kara kara düşündürmeye başladı…” 

denilmekte ve haberin devamında TRT’nin arabesk müziğin ünlü isimleriyle anlaştığı ancak neler olacağını 

kestiremedikleri için gergin bir şekilde bekledikleri ifade edilmektedir
13

.   

Nitekim bu arabesk tartışması bir devlet bakanı ile TRT genel müdürünü karşı karşıya getirmiş ve bu da basına 

“Karakoyunlu, Yener'i korkaklıkla suçladı” manşetiyle yansımıştır. Haberde “…TRT'den sorumlu Devlet Bakanı 

                                                           
8
 Hürriyet, 31 Ekim 2005. 

9
 Hürriyet, 18 Kasım 2005. 

10
 Hürriyet, 22 Nisan 2006. 

11
 Hürriyet, 6 Ekim 2006. 

12
 Hürriyet, 28 Nisan 2002. 

13
 Hürriyet, 30 Nisan 2002. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXL Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

Yılmaz Karakoyunlu, besteleri çalınmadığı için TRT'deki ‘‘Akşam Sefası’’ programını yayından kaldırttığı 

yolundaki iddiaları dün reddederken TRT Genel Müdürü Yücel Yener'e ‘‘gerçekleri bildiği halde suskun kaldığı’’ 

eleştirisini yöneltti. Karakoyunlu, Yener'in arabeskçilerden korktuğu için sustuğunu söyledi…” denilmektedir. 

Haberin devamında, Karakoyunlu’nun bu konudaki açıklamalarına yer verilmekte ve haber TRT Genel Müdürü 

Yücel Yener’in “Sayın Bakanın bize Orhan Gencebay programa çıkmasın diye bir talimatı olmadı. Biz kendisinin 

arabeske karşı olduğunu biliyoruz. Ama TRT'de yaklaşık 30 yıldır eğlence programlarında arabeskin kaliteli 

olanlarına yer verilir. TRT Kanununda arabesk müziğin yayınlanmamasına ilişkin herhangi bir madde yoktur’’ 

sözleriyle bitirilmektedir
14

. 

2000’li yılların hemen başında TRT eksenli olarak tartışılan konulardan biri de anadilde yayın ile ilgilidir. Uzun bir 

süre, böyle bir yayın başlayacak olursa TRT’nin bu yayınları nasıl gerçekleştireceği tartışılmıştır. Örneğin “TRT 

Kürtçe'ye hazır”, “TRT’den önce Boşnakça yayın”, “TRT 3'te Arapça ilk yayın yapıldı” vs. şeklinde çok sayıda 

haber göze çarpmaktadır. Haberlerin içeriğinde genel olarak, anadilde yayın kapsamında yapılan programların 

akış planları verilmektedir
15

. Bu tip haberlerin yanı sıra, TRT’nin çeşitli dil ve lehçelerde yaptığı yayınların 

anlaşılamadığı yönündeki haberler de yoğunluklu olarak görülmektedir.  

Örneğin “Harranlılar beğendi Mardinliler anlamadı” başlığı ile verilen haberde “…TRT’nin geleneksel dil ve 

lehçelerdeki yayınları kapsamındaki Arapça yayını, bu dilin yaygın olarak kullanıldığı Şanlıurfa’nın Harran 

İlçesi’nde beğenilirken, Mardinliler kendi dillerini anlama güçlüğü çekti” denilmektedir
16

. Yine bu yöndeki diğer 

bir haber “Çerkezce alkışlarla” başlığı ile verilmiştir. Haberde, TRT’nin yayınının, Düzce’deki Çerkezler tarafından 

coşku ve alkışlarla izlendiği ve Çerkezce yayının yaşlı Çerkezler tarafından kolayca anlaşılmasına rağmen, genç 

neslin yayınları anlamakta zorlandığını ifade edilmektedir
17

.  

TRT’nin gerçekleştirdiği bu yayınlara yönelik siyasilerin tepkisinin verildiği haber “Müsamere havasında” 

başlığını taşımaktadır. Haberde “…CHP Genel Başkanı Deniz Baykal, TRT’de iki gündür yapılan yerel dillerdeki 

yayını ‘müsamere’ye benzetti. Baykal, konunun gerçek bir inanç veya ihtiyaçtan değil, göstermelik bir 

yaklaşımdan kaynaklandığının anlaşıldığını, bundan dolayı da olayın tüm saygınlığı ve ciddiyetini yitirdiğini 

söyledi” denilmektedir
18

. “AB bu numarayı yutmaz” başlığı ile verilen haberde, “TRT’nin AB reformları 

kapsamında başlattığı farklı dillerde yayın yasak savmaya döndü. Dünkü Arapça yayın Boşnakça haber ve 

belgesellerin tümüyle tekrarı oldu” şeklindeki sözler kullanılmaktadır. Ayrıca haberde, hem siyasilerden hem de 

çeşitli kurumlardan gelen eleştiriler aktarılmaktadır
19

. Haberlerden görüldüğü gibi, TRT’nin farklı dil ve 

lehçelerde yaptığı yayının, hedef kitle tarafından çoğunlukla anlaşılamadığı vurgulanmaktadır.  

                                                           
14

 Hürriyet, 2 Mayıs 2002. 
15

 Hürriyet, 2 Aralık 2000; Hürriyet, 5 Haziran 2004; Hürriyet, 8 Haziran 2004. 
16

 Hürriyet, 9 Haziran 2004. 
17

 Hürriyet, 11 Haziran 2004. 
18

 Hürriyet, 9 Haziran 2004. 
19

 Milliyet, 9 Haziran 2004. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLI Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

TRT’nin yayıncılığı konusunda üzerinde durulması gereken bir diğer önemli nokta da, TRT’nin yayınları sırasında 

yaşadığı aksaklıklardır. Ticari televizyonların yaptıkları hatalar gazetelerde yer almazken, TRT yayınlarında 

yaşanan teknik aksaklıklar ya da diğer yayıncılık hataları dikkatlice izlenerek gazete sayfalarına taşınmıştır. 

Örneğin “Konuşulan film yerine başkası TV’de gösterildi” başlığı ile verilen haberde, TRT’nin önceden hem yazılı 

basında hem de TRT 2’nin anonslarında yayınlayacağını duyurduğu filmi değil de başka bir filmi yayınlaması ve 

bundan program sunucularının dahi haberinin olmaması eleştirilmektedir. Haberin içeriğine baktığımızda, 

seyircilerin olaya tepkisi aktarılmakta ve TRT’nin ciddi yayıncılık yapmadığı vurgulanmaktadır
20

.   

“TRT yüzünden fırsat kaçırdık” başlığı ile verilen bir diğer haberde “…Diyanet İşleri Başkanı Prof. Ali Bardakoğlu, 

Hac görevi için geldiği Suudi Arabistan’da gazetecilere verdiği yemekte, Papa ziyaretinde TRT’nin yayın hatası 

nedeniyle tarihi bir fırsatın kaçtığını söyledi. Papa’nın "İlahi dinler barış dinidir. Dinlerin özünde akıl ve mantık 

vardır" sözlerinin TRT mikrofonu uzakta olduğu için dünyaya duyurulamamasını talihsizlik olarak niteleyen 

Bardakoğlu, "Papa’nın ağzından çıkan bu sözleri bağıra bağıra bütün dünyaya aktarmalıydık" dedi”  ifadelerine 

yer verilmekte ve TRT’nin büyük bir yayıncılık hatası yaptığı belirtilmektedir
21

. Nitekim bu konu ile bağlantılı 

olarak “TRT'nin Papa canlı yayınına soruşturma” başlığı ile verilen bir başka haber dikkati çekmektedir. 

Haberde, Papa 16. Benedikt'in Türkiye ziyaretinin canlı yayını sırasında yaşanan sorunlarla ilgili TRT’ye 

soruşturma açıldığı yazılmaktadır
22

.  

2000’li yıllarda TRT’nin rakipleri karşısında bir adım öne çıkmasını sağlayan ve basın tarafından olumlu ifadeler 

kullanılarak haberleştirilen program türü olarak karşımıza belgesel yapımlar çıkmaktadır. Ticari televizyonların 

tecimsel kaygılar nedeniyle bu türe ilgi göstermemeleri ve TRT’nin belgesel yapımları yayınlaması TRT’nin farkı 

olarak ortaya konulmaktadır. Örneğin “Kore Savaşı belgeseli“ başlıklı haberde “…Kore Savaşı, 50'nci 

yıldönümünde belgesel oldu. ‘‘Kutup Yıldızı’’ adlı program 25 Haziran saat 19.25'te TRT 2'de ekrana gelecek. 

Dünyada ilk kez bir Türk Televizyonu tarafından yayınlanacak görüntüler için Güney Kore'ye giden ekip, 

belgeselde yüzlerce şehit verilen savaştan sağ kurtulan ve halen hayatta olan çok az sayıdaki gaziyle 

röportajlara da yer veriyor” denilmektedir
23

. “Belgesel Çok İzleyen Yok” başlıklı haberde ise TRT’nin en çok 

belgesel yayınlayan yayıncı olduğu söylenmekte ama bu belgesellerin izlenme oranlarının düşüklüğüne de vurgu 

yapılmaktadır
24

. 

Programlar konusunda üzerinde durulması gereken önemli bir husus da TRT’nin, yine ticari televizyonların ilgi 

göstermediği alanlarda yayınladığı kültür-sanat, belgesel, sağlık, çocuk vs. programlarının basın tarafından 

takdir edilmesidir. Nitekim TRT’nin bu programlarla, bazı derneklerin çeşitli alanlarda verdiği ödülleri kazandığı 

görülmektedir. “İyi ki TRT var” başlıklı yazıda Talat Halman, ticari televizyonlar ne yaparsa yapsın TRT’nin 

                                                           
20

 Hürriyet, 7 Mart 2005. 
21

 Hürriyet, 26 Aralık 2006.  
22

 Hürriyet, 1 Şubat 2007. 
23

 Hürriyet, 21 Haziran 2000. 
24

 Milliyet, 12 Kasım 2005 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

kültüre ve eğitime yönelmesi gerektiğinin altını çizmektedir
25

. “Türküler TRT’den sorulur” başlıklı haberde 

TRT’nin yeni yayın döneminde bir halk müziği programını daha ekrana taşıyacağı söylenmektedir
26

. 

TRT’nin yayınları genel olarak değerlendirildiğinde, incelenen örnek haberlerin de ortaya çıkardığı gibi, TRT’nin 

her türdeki programı toplumun her kesimi tarafından dikkatlice izlenmektedir. TRT’nin programları içerisinde 

hiç eleştirilmeyen aksine her zaman takdir toplayan tek tür belgesel yapımlar olmuştur. Nitekim haberlerde ve 

köşe yazılarında, ticari televizyonlarda yer almayan bu program türünü yayınlayan TRT’ye büyük bir övgü söz 

konusudur. Ancak belgesel yapımların aksine, TRT’nin diğer yayınlarına yönelik genellikle eleştiriler dikkati 

çekmektedir. Bu çerçevede TRT’nin dini yayınları, arabesk sanatçılarının yer aldığı müzik programları ve 

anadilde gerçekleştirdiği yayınlar çeşitli yönlerden eleştirilmiştir. 

Ticari Televizyonlarla Rekabet 

Ticari televizyonlar öncesi TRT, yayıncılık politikasını tıpkı BBC gibi seçkinci bir anlayış ile oluşturmakta ve 

seyircinin isteklerini geri planda tutmakta idi. Ancak ticari televizyonların yayına başlamaları ve TRT’nin de bu 

yayıncılarla rekabete zorlanması sonucu, kurum stratejisini değiştirmek durumunda kalmıştır. Çünkü “halk bunu 

istiyor” diyerek çok sayıda değişik türlerde popüler programlar yayınlayan ticari televizyonlar, TRT izleyicilerini 

kendilerine çekmeyi başarmışlardır. Dolayısıyla TRT de yeni arayışlara girmiş ve 2000’li yılların rekabet 

ortamında TRT’nin ticari yayıncılık ortamına eklemlenme çabalarının arttığına tanık olunmuştur. Nitekim bu 

dönemin ilgi çekici özelliğini, TRT’nin reklam gelirleri ve reyting için rekabet edeceğinin genel müdürler 

tarafından açık açık dile getirilmesi oluşturmaktadır. TRT, söz konusu dönemde reytinglerini yükseltebilme 

adına rakipleriyle hızlı bir yarışın içindedir ve bu durum da gazete sayfalarına yansımıştır. Örneğin  “TRT 

sabrediyor” başlıklı haberde, 2000 yılında yerli dizilerle atak yapan TRT’nin istediği noktaya henüz 

gelemediğinden ama bazı dizilerin TRT’nin reytingini iki kat arttırdığından bahsedilmektedir. Haberin devamında 

ise TRT yöneticisinin bazı dizilerin önceki yıllara göre iki kat yüksek reyting getirmesine rağmen hedeflenenin bu 

olmadığını söylemesi yer almaktadır
27

. “TRT’nin kozu 15 trilyon” başlıklı haberde ise TRT’nin, yeni yıla iddialı bir 

sanatçı kadrosu ve her yıl olduğu gibi Milli Piyango’nun gücü ile girdiği yazılmıştır
28

. “‘TRT’vole” haberiyle de 

“Devlet televizyonu TRT de magazin programı yayınlamaya hazırlanıyor. Özel kanallarda bolca yer alan magazin 

programlarına bir yenisi ekleniyor. Ama bu kez durum farklı, çünkü “Spot Magazin” adlı program devlet 

televizyonu TRT için hazırlanıyor” denilerek TRT’nin magazin programı yayınlanması ilginç bulunmaktadır
29

.  

Ticari televizyonların ilk yıllarında olduğu gibi, bu dönemde de naklen maç yayınları ve bu yayınların hakkını 

alabilmek için televizyonlar arasındaki rekabet
30

, gazete sayfalarında çok sık işlenen konuların başında 

                                                           
25

 Milliyet, 6 Ağustos 2000. 
26

 Milliyet, 2 Ekim 2003. 
27

 Milliyet, 21 Kasım 2000. 
28

 Milliyet, 31 Aralık 2004. 
29

 Milliyet, 6 Şubat 2002. 
30

 Mutlu (1999: 65 – 66), TRT’nin ilk ticari televizyon kanalı olan Star 1’in yayına başlamasına ve elindeki elemanlarını 
transfer etmesine aldırmadığını, futbol maçlarının naklen yayın hakkını bu kanala kaptırmasına ve giderek azalan reklam 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLIII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

gelmektedir. Bu noktada ilginç bir ayrıntı, gazetelerdeki köşe yazılarında 1. lig maçlarını TRT’nin yayınlaması 

gerektiği görüşünün hakim olmasıdır. Örneğin bu yazarlardan Cüneyt Ülsever, “Lig maçlarını TRT yayınlasın” 

başlığı ile kaleme aldığı yazısına “Bence Türkiye 1. Lig maçlarını TRT yayınlamalıdır” diyerek başlamış ve 

gerekçelerini ise, “… Maç yayınlarında; a) hem kendisi büyük kârlar temin ederek, b) hem reklam vereni en ucuz 

yöntem ile hedef kitlesine ulaştırarak, c) hem de maç meraklılarına bedava ve en geniş alanda naklen yayın 

hizmeti sunarak, kamusal faydayı azamiye çıkarabilecek tek kurum TRT'dir” diyerek sıralamıştır
31

. Yine başka bir 

yazar Mümtaz Soysal da, “Naklen faul” başlığını attığı yazısında, futbol maçlarının şifresiz yayınlanması 

gerektiğini, çünkü bunun bir kamu hizmeti olduğunu ve bu işi de TRT’nin yapabileceğini ifade etmektedir
32

.  

Söz konusu köşe yazılarındaki görüşlerden ve gazete haberlerinden hareketle, 2000’li yıllarda özellikle milli maç 

söz konusu olduğunda, hemen akla TRT’nin geldiği söylenebilir. Örneğin “Televizyonlara büyük tepki” başlığı ile 

verilen haberde, Norveç-Türkiye maçını hiçbir kanalın yayınlamadığı ve futbolseverlerin bu nedenle tepki 

göstererek “TRT bu maçı yayınlamalıydı’’ yönündeki sitemleri verilmektedir
33

. Kısacası milli maçların ve 

uluslararası kupa maçlarının TRT’den yayınlanması gerektiği görüşü hakimdir.  

Futbol maçları ile ilgili  “TRT 2002 yayın haklarını alacak mı”, “Naklen yayında son aşama” başlıklı haberlerde, 

2002 Dünya Kupası finallerinin naklen yayını anlaşması üzerinde durulmaktadır. “Naklen yayında son aşama” 

başlığı ile verilen haberde, TRT Genel Müdürü Yücel Yener’in, Alman Prizma Şirketi ile 2002 finalleri için 

anlaşmak üzere oldukları yönündeki açıklaması yer almaktadır. Haberde “…Yener, yayıncı kuruluşun İstanbul 

merkezli tüm Türk özel televizyonlarına da teklif götürdüğünü, ancak talip bulamadığını ifade etti. Yener, "Biz, 

TRT olarak kamu görevi yapmanın sorumluluğuyla bu yayınları almak ve Türk halkına 47 yıl sonra yaşadığı 

mutluluğun sürmesini sağlamak düşüncesiyle yola çıktık. Bu parayı sadece TRT olarak biz verir, Türkiye'deki 

yayın hakkını alırız. Sanıyorum, 2002 Dünya Kupası finalleri ile ilgili yayın sözleşmesi, önümüzdeki hafta içinde 

imzalanır" diye konuştu” denilmektedir
34

. Bu haberden görüldüğü gibi Yener, ticari televizyonların ilgi 

göstermediği bir olaya, kendilerinin kamu hizmeti yayıncılığı çerçevesinde yaklaştıklarını vurgulamakta ve 

TRT’nin ticari televizyonlardan farkını bu şekilde ortaya koymaktadır.     

Bu konu ile ilgili “Dünya Kupası maçları TRT'de” başlıklı haberde, TRT’nin 2002 Dünya Kupası maçlarının 

Türkiye’deki televizyon yayın haklarını aldığı yazılmaktadır
35

. “TRT zarar edecek” başlığı ile verilen haberde, 

TRT’nin Haziran ayında yapılacak Dünya Kupası'nın yayın haklarını alması ve bu olayın TRT'ye maliyetinin 

yaklaşık 10 milyon dolar olacağı ifade edilmektedir. Haberin içeriğinde de TRT Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel 

Müdürü Yücel Yener’in Türkiye'nin 48 yıl sonra katıldığı ilk dünya kupasındaki maçları yayınlamakla zarar 

                                                                                                                                                                                     
gelirlerine ise aynı aldırmazlığı göstermediğini söylemektedir. Dolayısıyla ticari televizyonlarla rekabette futbol maçlarının 
yayınları, 1990’lı yıllarda olduğu gibi 2000’li yıllarda da TRT açısından oldukça önemli bir konudur. 
31

 Hürriyet, 25 Ocak 2001. 
32

 Hürriyet, 30 Ocak 2001. 
33

 Hürriyet, 16 Ağustos 2001. 
34

 Hürriyet, 20 Ekim 2001; Hürriyet, 6 Aralık 2001. 
35

 Hürriyet, 4 Nisan 2002. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLIV Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

edeceklerini, buna rağmen kamu hizmeti gereği TRT’nin bu yayını gerçekleştirmek için hiçbir fedakârlıktan 

kaçınmayacaklarını söylemesi yer almaktadır
36

.  

“TRT, Dünya Kupası'nda reyting rekoru kırdı” başlıklı haberde “… Dünya Kupası karşılaşmalarında bütün 

Türkiye'nin nefesini tutarak izlediği Türkiye-Brezilya yarı final maçı, TRT'ye Türk televizyonculuk tarihinin ''en 

yüksek izlenme oranı''nı getirdi. Maç sırasında, izleyicilerin yüzde 82.20'si TRT ekranı karşısındaydı… Öte yandan, 

Türkiye maçlarının reklam ücretlerinin diğer maçlardan yüksek tutulduğu uygulama sonucu TRT, her Türkiye 

maçında yaklaşık 750-800 bin dolarlık gelir sağladı…” şeklindeki bilgilere yer verilmiştir
37

. Araştırmada bu haber 

dışında TRT’nin reyting rekoru kırdığını ifade eden başka bir habere rastlanılmamıştır.  

Bu kategori altında incelenen haberler genel olarak değerlendirildiğinde, TRT’nin ticari televizyonlarla olan 

rekabetinde özellikle birkaç başlık üzerinde durulduğu görülmektedir. Haberlerde öncelikle vurgulanan, TRT’nin 

reyting yarışında rakiplerinin oldukça gerisinde kaldığı ve izleyicisini her geçen yıl kaybettiğidir. Ancak bazı 

haberlerde TRT’nin özellikle belgesel ve kültür-sanat programları alanında rakipsiz olduğunun da altı 

çizilmektedir. Yine TRT’nin bu rekabette, yeni iletişim ortamına eklemlenme çabası içerisinde olduğu 

görülmektedir. Ayrıca TRT, 2000’li yıllarda maç yayını konusunda rakipleriyle yarış içerisindedir ve maçları 

yayınlama konusunda destek görmektedir. Nitekim sadece futbol maçlarının yayını söz konusu olduğunda, 

TRT’nin kamu hizmeti yayıncılığına atıf yapılmaktadır.     

TRT’nin Denetim ve Yasakları  

İncelenen dönemde TRT’nin denetimleri ve yasakları kategorisi altında toplanılabilecek çok sayıda haberle 

karşılaşılmıştır. Nitekim TRT’nin görüntüleri, şarkıları sansürlemesi, çeşitli baskılar sonucu yapımlarını yayından 

kaldırması ve sanatçılara uyguladığı yasaklar vs. konusunda çok sayıda iddianın ortaya atıldığı haberler 

yoğunluktadır. Bu çerçevede, TRT’nin birtakım programları çeşitli gerekçelerle yayından kaldırması, basın 

tarafından eleştirilmektedir. Örneğin “TRT bu görüntüleri sansürledi” başlığı ile verilen haberde “…DYP Şanlıurfa 

Milletvekili Fevzi Şıhanlıoğlu'nun kalp krizi geçirerek yaşamını yitirdiği kavga görüntüleri TRT'nin sansürüne 

uğradı. Olayın başından itibaren Meclis'ten canlı yayın sürdüren TRT ekranlara hiçbir kavga ve yumruklaşma 

görüntüsü aksettirmedi…” denilmektedir
38

.  

 “Siyasi baskı mı reyting kurbanı mı” başlığı ile verilen haberde ise “…Politikacıları eleştiren, bürokraside 

yaşanan komik olayları işleyen… TRT'nin ‘‘Koltuk Sevdası’’ dizisinin yapımcıları, dizinin politik baskılar yüzünden 

yayından kaldırılacağını iddia ettiler. TRT Genel Müdürü ise dizinin reytinginin düşük olduğu için bu kararı 

aldıklarını söyledi” denilmektedir. Haberin içeriğinde, TRT’nin bu diziyi ‘‘izleyicinin gözdesi’’ olarak lanse ederek 

övmesi, siyasileri hicveden dizinin Türkiye'nin tek kamu televizyonunda yayınlandığının belirtilmesi ve TRT'nin 

değiştiğinin vurgulanması yer almaktadır. Haberde, TRT’nin daha önce de “Karanlıkta Koşanlar” adlı diziyi 

                                                           
36

 Hürriyet, 13 Mayıs 2002. 
37

 Hürriyet, 3 Temmuz 2002. 
38

 Hürriyet, 31 Ocak 2001. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLV Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

yayından kaldırdığı yazılmaktadır. Haberin devamında, TRT Genel Müdürü Yücel Yener’in ağzından, bu dizilerin 

politik ve bürokratik baskılar neticesinde değil, düşük reytingleri sebebiyle kaldırıldıkları ifade edilmektedir
39

. Bu 

diziyle ilgili bir başka haber de “Koltuk Sevdası’ birilerine takıldı” manşetiyle verilmekte ve bu diziyi politikacı 

baskısının bitirdiği vurgulanmaktadır
40

.   

Görüldüğü gibi TRT’nin dizileri yayından kaldırması konusuna basın oldukça fazla ilgi göstermiştir. Nitekim 

2000’li yılların başında olduğu gibi, ortalarında da bu tür haberler göze çarpmaktadır. Bu haberlerde dizilerin 

yanı sıra filmlerin de siyasi baskılar sonucu kaldırıldığının vurgulanması ve TRT-siyaset ilişkisinin eleştirilmesi 

dikkati çekmektedir. “‘Hiçbir Yerde’ yayınlanmadı” başlığı ile verilen haberde “… Montreal Film Festivali’nde Jüri 

Büyük Ödülü’nü kazanan ‘Hiçbir Yerde’, siyasi olaylar yüzünden eşini kaybeden bir kadının, oğlunu siyasi 

olaylardan uzak tutmasını, günün birinde oğlunun kaybolmasıyla birlikte onu aramaya başlamasını konu alıyor. 

TRT-2’de ‘Hiçbir Yerde’nin yerine ‘Kasaba’ filmi gösterildi. TRT’nin, baskılar sonucu filmi yayınlamadığı iddia 

edildi” denilmektedir
41

. “TRT, ‘Piyanist’ filmini sansürletti” manşetiyle verilen haberde TRT Genel 

Müdürlüğü’nün, 2. Dünya Savaşı sırasındaki Yahudi katliamını irdeleyen Piyanist adlı filmi, bir gazetenin 

Lübnan’a yönelik saldırılar nedeniyle eleştirmesi üzerine, son dakika yayınlamaktan vazgeçtiği ifade 

edilmektedir
42

.  

TRT’nin yayından kaldırdığı ya da sansürlediği programlar eleştiri konusu olurken, bir de sansürlemeyip 

yayınladığı bir film yüzünden eleştirildiği görülmüştür. TRT, ‘‘Salkım Hanımın Taneleri’’ adlı filmi 2001 yılında 

yayınlamış ve bu nedenle sert eleştirilerin odağında yer almıştır. Örneğin “TRT olmasaydı kapatırdık” başlığı ile 

verilen haberde “… Filmi değerlendiren RTÜK, mevzuat gereği devlet televizyonu TRT'ye uyarı vermesi 

durumunda daha önceki uyarının devamı olarak TRT yönetim kurulunun görevden alınması gerektiği için filmin 

bazı bölümlerini ‘‘sakıncalı’’ bulmasına rağmen müeyyide uygulamadı…” denilmektedir. Haberin devamında, 

RTÜK Başkanı Nuri Kayış’ın, ‘‘TRT'ye bir günlük kapatma cezası verilebilseydi çok kolay verirdik. Ancak TRT'ye 

uygulanan yasal süreç farklı olduğu için herhangi bir müeyyide uygulamadık. Ama üyeler olarak içimize de 

sinmedi’’ şeklindeki sözleri yer almıştır. Habere göre RTÜK üyeleri “ensest” ilişkinin yaşandığı ve “Ermeni 

soykırımı” imajı verildiği için bu filmin TRT’de yayınlanmasının bir hata olduğunu belirtmişler ve bu durumun 

sakıncaları üzerinde durmuşlardır
43

. Bu konu ile ilgili başka bir haber “Çakar: RTÜK TRT'yi kayırıyor” başlığını 

taşımaktadır. Haberde, TBMM İdare Amiri ve MHP İstanbul Milletvekili Ahmet Çakar’ın “…Bu olayda özel 

televizyonlarla TRT arasında ayırımcılık yapılmıştır. Özel televizyonları bir hafta, 15 gün kapatan RTÜK, niçin TRT 

Genel Müdürü ve yöneticilerinin görevlerinin düşmesine sebep olacak kararı vermekten çekinmiştir?” şeklindeki 

sözlerine yer verilmiştir
44

.  

                                                           
39

 Hürriyet, 19 Nisan 2001. 
40

 Milliyet, 18 Nisan 2001. 
41

 Hürriyet, 30 Eylül 2004. 
42

 Milliyet, 3 Ağustos 2006. 
43

 Hürriyet, 6 Aralık 2001. 
44

 Hürriyet, 8 Aralık 2001. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLVI Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

TRT’de yayınlanan başka bir filmle ilgili tartışma da “MHP'nin yeni derdi” manşetiyle sunulmuştur. Haberde, 

“Hamam” adlı film, MHP Milletvekili Orhan Şen tarafından “gelenek ve göreneklere aykırı eşcinsel sahneler” 

içerdiği ve TRT’de yayınlandığı için eleştirilmektedir. Haberin içeriğinde bu eleştirilere karşı Devlet Bakanı Yılmaz 

Karakoyunlu, filmin gerek TRT Yasası gerekse Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Yasası'nda belirtilen 

yayın ilke ve esasları yönünden değerlendirilerek, denetim kademelerinden geçirildiğini ve genel ahlâka aykırı 

olabilecek sahneleri çıkarılarak gece geç saatte yayınlandığını söylemektedir
45

.   

TRT, 2000’li yılların sonuna doğru yayınlamadığı bir çizgi film yüzünden de çok sayıda eleştiriye maruz kalmıştır. 

Öyle ki bu konu uzun bir süre, meclisin ve gazetelerin gündemindeki yerini korumuştur. Örneğin “TRT'den çizgi 

filme sansür”, “TRT'deki 'sakıncalı domuz' Meclis'e soruldu”, “TRT Piglet'i almadı” manşetleriyle verilen 

haberlerde, "Winnie the Pooh" isimli çizgi filmde 'Piglet' karakterinin "domuz" olması nedeniyle yapımın 

TRT'den onay alamadığı söylenmekte ve gösterildiği ülkelerde psikologlar tarafından çocuklu ailelere tavsiye 

edilen bu çizgi filme TRT’nin takındığı tavır eleştirilmektedir
46

.  

TRT’nin dizileri, filmleri, çizgi filmleri yayınlayıp yayınlamaması konusu kadar, TRT’nin sanatçılara uyguladığı 

yasaklar da çok sayıda habere konu olmuştur. Örneğin “TRT’den yasaklılar ama bilmiyorlar” başlığı ile verilen 

haberde “…Özel televizyonlarla reyting savaşına giren ve birbirinden pahalı prodüksiyonlara imza atan TRT'de, 

milyonlarca hayranı olan sanatçılara ve ünlü isimlere denetleme kurulu tarafından ‘‘olur’’ verilmedi” denilmekte 

ve haberin devamında“…Daha önce özellikle şarkı sözü ve müzik açısından ağırlıklı olarak uygulanan denetim 

mekanizmasının bir sohbet programı için de devreye sokulmasının nedeni anlaşılamadı. Ünlü isimlere ‘‘olur’’ 

verilmemesi, kişisel tartışmalar ya da programın reyting almaması için özellikle yapıldığı şeklinde yorumlanıyor” 

ifadelerine yer verilmektedir
47

 

TRT’nin şarkılar üzerinde işlettiği denetim mekanizması ile ilgili haberlere örnek olarak “Cerrahpaşa'ya TRT 

sansürü” başlığı ile verilen haber gösterilebilir. Bu haberde, Volkan Konak'ın ‘‘Herkesin Bir Derdi 

Var/Cerrahpaşa’’ şarkısında İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesi'nin adının karalanması 

gerekçe gösterilerek TRT sansürüne uğradığı ifade edilmektedir
48

. Bunun dışında “TRT'den Niran Ünsal 

açıklaması” başlığı ile verilen haberde TRT Genel Müdürlüğü’nün, “Yaz Kokteyli” programında Niran Ünsal’ın 

akışta olmayan farklı bir şarkı seslendirdiğini, bu duruma teknik müdahalede gecikme olması nedeniyle bir yayın 

sıkıntısının ortaya çıktığını belirtmesi ve TRT’nin canlı yayın sırasında bilinçli olarak sansür mekanizması 

uygulamadığı yönündeki açıklamalarına yer verilmiştir
49

. Canlı yayında yaşanan bu durumun, yazılı basın 

tarafından uzun süre haberleri yapılmıştır. Örneğin “TRT’den Niran’a yasak mı geldi” başlığı ile verilen haberde, 

şarkıcı Niran Ünsal’ın, canlı yayında yaşadığı bu olayın ardından TRT’de çıkacağı üç programının iptal edildiğini 

                                                           
45

 Hürriyet, 14 Mayıs 2002. 
46

 Hürriyet, 17 Haziran 2006;
 
Hürriyet,  22 Haziran 2006; Hürriyet, 27 Haziran 2006. 

47
 Hürriyet, 27 Eylül 2002. 

48
 Hürriyet, 29 Ocak 2004. 

49
 Hürriyet, 20 Temmuz 2004. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLVII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

iddia etmesi vardır
50

. Yine “Niran Ünsal krizi Meclis’e taşındı” ve “TRT’den Ahmet Kaya savunması” başlıklarıyla 

verilen haberler bu konu ile ilgilidir
51

. Bu haberlerin hepsinde TRT, şarkıya sansür uygulandığı iddialarının doğru 

olmadığını söylemektedir.  

TRT’nin bu açıklamalarına karşın gazete sayfalarında hemen her gün, TRT’de sanatçılara ve şarkılara uygulanan 

sansürle ilgili haberler yer almaya devam etmiştir. Örneğin “Emrah’a TRT’den ambargo” başlığı ile verilen 

haberde “… Dört şarkısı TRT’nin denetimine takılan pop müziğin sevilen sanatçısı Emrah, Bodrum’a uçmak üzere 

gittiği havaalanında aldığı şok haberle sarsıldı ve ‘Bunun bir şaka olduğunu zannettim’ dedi” şeklindeki ifadeler 

kullanılmıştır
52

. Yine “Baba Zula’ya TRT’den yasak geldi” başlığı ile verilen başka bir haberde Baba Zula 

grubunun beş şarkısının, TRT denetiminden geçemediği ve TRT’nin grup üyelerine yasaklanma kararı için bir 

gerekçe göstermediği ifade edilmektedir
53

.  

TRT’nin sadece sanatçılara değil, kendi kurumunda çalışanlarına da bazı konularda “yasak” getirdiği haberlerde 

sunulmuştur. Örneğin “TRT’de kıyafet uyarısı” başlığı ile verilen haberde, dönemin TRT Genel Müdürü Şenol 

Demiröz’ün sanatçıları, kıyafetlerine dikkat etmeleri, abiye ve dekolte giymemeleri konusunda uyardığı 

söylenmektedir. Bu habere karşın “TRT 'kıyafet uyarısı' haberini yalanladı” başlığı ile verilen haberde, TRT’nin 

bu haberi yalanladığı, böyle bir durumun olmadığı ve bu tür haberlerin kurumu yıpratmaya yönelik olduğu 

yazılmıştır
54

. Yukarıdaki haberden yaklaşık iki yıl sonra kıyafetle ilgili bir başka haber “TRT’de sansür” başlığı ile 

verilmiştir. Haberin içeriğinde “…Yılbaşı gecelerinde dansözlere ve eğlence programlarında kadın sanatçılara 

sansür uygulamasıyla eleştiri toplayan TRT, eski yıllara geri döndü” denilmekte ve TRT’nin bir programına 

davetli olan dansçının kıyafetine karışıldığı ve programa çıkmasının engellenmeye çalışıldığı söylenmektedir
55

.  

Görüldüğü gibi, TRT’nin dizilere, filmlere, çizgi filmlerdeki karakterlere, sanatçılara, şarkılara yönelik uyguladığı 

denetim ve sansür konusunda çok sayıda haber yapılmıştır. Haberlerin içeriğinde, TRT’nin değiştiğini iddia 

etmesine rağmen, “yasakçı” uygulamaları devam ettirdiği ifade edilmiştir. Böylece yapılan haberlerde, TRT’nin 

kuruluşundan bu yana devam eden kamuoyundaki “yasakçı zihniyet” imajının 2000’li yıllarda bile sürdüğünün 

altı çizilmiştir.  

TARTIŞMA ve SONUÇ 

Yazılı basının TRT programlarına yaklaşımını genel olarak değerlendirdiğimizde; TRT’nin yayıncılık politikasına 

yönelik eleştirilerde önceliği TRT haberlerinin aldığı görülmektedir. TRT, önceki dönemlerde olduğu gibi 2000’li 

yıllarda da haber bültenlerinde “yanlılık” suçlamasıyla karşı karşıyadır. Zira TRT haber bültenlerinin siyasi 

iktidarın güdümünde olduğu ve siyasi iktidarın tarafının tutulduğuna yönelik çok sayıda haber basında yer 

almıştır. Daha çok muhalefet partileri tarafından dile getirilen bu eleştirilere karşın TRT’nin haber konusunda en 

                                                           
50

 Hürriyet, 26 Temmuz 2004. 
51

 Hürriyet, 10 Ağustos 2004; Hürriyet, 18 Ekim 2004. 
52

 Hürriyet, 20 Ağustos 2004. 
53

 Hürriyet, 29 Temmuz 2005. 
54

 Hürriyet, 15 Haziran 2004. 
55

 Hürriyet, 7 Ocak 2006. 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLVIII Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

güvenilir kurum olduğu da çeşitli zamanlarda vurgulanmıştır. Dolayısıyla ticari televizyonlarla kıyaslandığında, 

TRT haberlerinin doğruluğuna ve güvenirliğine yönelik kamuoyundaki olumlu imajın 2000’li yıllarda da devam 

ettiğini söylemek yanlış olmayacaktır. TRT haber bültenlerinin dışında, TRT’nin programları içerisinde yazılı 

basın tarafından en çok haberi yapılanlardan biri de dini yayınlardır. TRT, yayınladığı dini içerikli yayınlar 

nedeniyle bazen övülmekte, çoğu zaman da eleştirilmektedir. Haberlerde çoğunlukla TRT’deki dini programların 

sayısının her geçen gün arttığı ve bazı programlarda irticai görüşlere yer verildiği eleştirileri yer almaktadır. 

2000’li yıllarda TRT’nin yayınları içerisinde gündeme getirilen bir diğer konu da müzik programlarında arabesk 

sanatçılarının yer almasıdır. Bilindiği gibi TRT yıllarca yoz bir kültürü yansıttığı gerekçesiyle arabesk türü 

müziklere ve arabesk sanatçılarına ekranlarında yer vermemiş, arabesk yasağı uygulamıştır. Ancak ticari 

televizyon yayıncılığı ile birlikte strateji değiştiren kurum, arabeskin ünlü isimlerini ekrana çıkarmaya 

başlamıştır. Tartışma bu noktada çıkmış ve uzun bir süre basında arabesk sanatçıların yer aldığı müzik 

programları tartışılmıştır. 

Bu süreç içerisinde TRT’nin istisnasız başarılı bulunduğu program türleri olarak karşımıza belgesel, kültür–sanat, 

eğitim ve sağlık programları çıkmaktadır. Bu zaman diliminde TRT’nin yayınladığı belgesellerden övgüyle 

bahsedilmektedir. Çünkü ticari televizyonların yer vermediği bu yapımlar ancak TRT kanallarında 

izlenebilmektedir. Dolayısıyla TRT, bu türlerde tekel konumunu devam ettirmekte ve takdir görmektedir. Yeni 

bin yılda TRT’ye yönelik eleştirilerin başında yine yasaklar gelmektedir. Nitekim 2000’li yıllar boyunca TRT’nin 

çeşitli programlara, kişilere, şarkılara yönelik olarak uyguladığı yasaklar basının gündemindedir. Bu konu 

hakkında basında çıkan haberler incelendiğinde, gazeteler birtakım yasakların siyasi gerekçelerle alındığına 

vurgu yapmakta, TRT ise bunu reddederek bu dizilerin reyting almadığı için yayından kaldırıldığını 

savunmaktadır. Dolayısıyla, TRT’nin dizilere, filmlere, çizgi filmlerdeki karakterlere, sanatçılara, şarkılara yönelik 

uyguladığı denetim ve sansür konusunda çok sayıda haber yapılmıştır. Haberlerin içeriğinde, TRT’nin değiştiğini 

iddia etmesine rağmen, “yasakçı” uygulamalarını devam ettirdiği ifade edilmiştir.  

TRT’nin ticari televizyonlarla rekabetinde özellikle futbol maç yayınları ön plana çıkartılmıştır. TRT, 2000’li 

yıllarda futbol maçları için rakipleriyle yarış içerisindedir ve kamu hizmeti yayıncısı olarak bu maçları zarar 

edecek dahi olsa yayınlaması konusunda yazılı basından destek görmektedir. Haberlerde genel olarak TRT’nin 

reyting yarışında rakiplerinin oldukça gerisinde kaldığı ve izleyicisini her geçen yıl kaybettiği vurgulanmaktadır. 

Buna karşılık TRT’nin rakiplerinin önünde yer alabilmek için pahalı yapımları ekrana getirmesi, kimi zaman da 

ticari televizyonları taklit etmesi dikkati çekmektedir. Yine TRT’nin bu rekabette, yeni iletişim ortamına 

eklemlenme çabası içerisinde olduğu görülmektedir.  

 

 

 



  IJOESS                                      Year: 8,    Vol:8,    Issue: 28 

International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı 
AUGUST 2017 

 

DCCCXLIX Erdemir Göze, F. (2017). 2000’li Yılların Rekabet Ortamında TRT’nin Yayıncılık Anlayışı, 
International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (DCCCXXX-
DCCCXLIX).  

 

KAYNAKÇA 

Cankaya, Ö. (2003). Bir Kitle İletişim Kurumunun Tarihi: TRT 1927-2000, İstanbul: YKY. 

Çatalbaş, D. (2004). “Türkiye’de Kamu Hizmeti Yayıncılığının Açmazları ve Geleceği”, Der. Nilgün Gürkan Pazarcı, 

Türkiye’de Kitle İletişimi,  Ankara: Turhan Kitabevi. 

Dedeoğlu, T. (1991). Anılarla Televizyon, İstanbul: Milliyet Yayınları. 

Geray, H. (1997). “İletişim, Bilgi Toplumu ve Küreselleşme”, Yayıma Haz. Işık Kansu, Emperyalizmin Yeni Masalı: 

Küreselleşme, Ankara: İmge Kitabevi. 

Hürriyet, 21 Haziran 2000, 2 Aralık 2000, 25 Ocak 2001, 30 Ocak 2001, 31 Ocak 2001, 19 Nisan 2001, 16 Ağustos 

2001, 20 Ekim 2001, 6 Aralık 2001, 8 Aralık 2001,  4 Nisan 2002, 28 Nisan 2002, 30 Nisan 2002, 2 Mayıs 

2002, 13 Mayıs 2002, 14 Mayıs 2002,  3 Temmuz 2002, 27 Eylül 2002, 2 Şubat 2003, 29 Ocak 2004, 15 

Mayıs 2004, 16 Mayıs 2004, 5 Haziran 2004, 8 Haziran 2004, 9 Haziran 2004, 11 Haziran 2004, 15 

Haziran 2004, 20 Temmuz 2004, 26 Temmuz 2004, 10 Ağustos 2004, 20 Ağustos 2004, 30 Eylül 2004, 

18 Ekim 2004, 7 Mart 2005, 29 Temmuz 2005, 31 Ekim 2005, 18 Kasım 2005, 7 Ocak 2006, 22 Nisan 

2006, 17 Haziran 2006, 22 Haziran 2006, 27 Haziran 2006, 6 Ekim 2006, 26 Aralık 2006, 1 Şubat 2007, 

28 Şubat 2007. 

Kaya, R. (2009). İktidar Yumağı, Ankara: İmge Kitabevi. 

Milliyet, 6 Ağustos 2000, 21 Kasım 2000, 18 Nisan 2001, 6 Şubat 2002, 2 Ekim 2003, 9 Haziran 2004, 31 Aralık 

2004, 12 Kasım 2005, 3 Ağustos 2006, 18 Aralık 2007, 27 Aralık 2007. 

Mutlu, E.  (1999). Televizyon ve Toplum, Ankara, Türkiye Radyo Televizyon Kurumu. 

Pekman, C. (1996). “Özelleşme Sürecindeki Türk Televizyonu ya da Avrupa’yı Yeniden Keşfetmek”, Yeni   Türkiye 

Medya Özel Sayısı II, Ankara. 

Serim, Ö.(2007). Türk Televizyon Tarihi 1952 – 2006, İstanbul: Epsilon Yayıncılık. 

Şahin, H. (2004). İletişimde Karavanadan Kafeteryaya, İstanbul: Dünya Yayıncılık. 

Tekinalp, Ş. (2003). Camera Obscura’dan Synopticon’a Radyo ve Televizyon, İstanbul: Der Yayınları. 

 

 

 

 

 

 


